• 100% Vegan
  • KIIRKULLER Tallinnas I-VII 10-21
  • RoheValik on meie suure rõõmu ja südamega tehtud :)

MCT kookosõli... Millega tegu?

06.12.2020 / 0 kommentaari
MCT kookosõli... Millega tegu?

Mis on MCT kookosõli ja miks seda tarbida?

 

Kui olete kursis supertoitudega, mis on viimasel ajal turule jõudnud, olete tõenäoliselt kuulnud suminat MCT õli kohta. Kuid isegi kogu selle suminaga võib olla jäänud arusaamatuks, et mis MCT õli tegelikult endast kujutab ning millised on selle kasud tervisele.

 

Järgnevalt räägimegi sellest suurepärasest õlist lähemalt.

 

 

Väga palju on räägitud sellest, kuidas rasv ning eriti küllastunud rasv, tekitab arvukalt terviseprobleeme ning kuidas madala rasvasisaldusega dieet on parim viis kaalust alla võtma ning tervislikum olla. Tegelikult on tänapäeva toitumisteadlased selgeks teinud, et eelnev on julgelt valeväide.

 

Kui tarbite õigeid tervislikke rasvu, sealhulgas ka küllastunud rasvu, on sellest teie kehale tohutusuur kasu nii kaalu langetamise aspektist kui ka suured kasud immuunsüsteemile ning kognitiivsete funktsioonide toimimisele. 

 

Kookosõli on aina enam populaarsust kogunud ning oma paljude kasude tõttu on sellest saanud üks põhilisi toiduaineid tervislikus menüüs. Seda seetõttu, et kookosõli sisaldab palju kasulikke rasvhappeid, mis hoiavad meie keha maksimaalselt töös. Kõige tervislikumate rasvhapete seas on keskmise ahelaga triglütseriidid ehk teisisõnu MCT-d (Medium Chain Triglycerides).

 

MCT-d on kvaliteetsed küllastunud rasvad, mis aitavad reguleerida kehakaalu, toidavad aju ning annavad kauakestvat energiat, et hoida inimest kogu päeva jooksul energilisena. Olgugi, et kookosõli ise on supertoit, koosneb see umbes 62%-i ulatuses keskmise ahelaga rasvhapetest. Seetõttu on justnimelt MCT puhas vorm muutumas laialdaselt populaarseks. 

 

 

Miks need rasvad meile nii head on?

Rasvhappeid liigitatakse vesinikuga ühendatud süsinike keemilise struktuuri pikkuse põhjal kolme rühma: lühikese ahelaga (vähem kui 6 süsinikku), keskmise ahelaga (6–12) ja pika ahelaga (13–21) triglütseriidid. Keskmise ahelaga triglütseriidid on kergemini seeditavad kui nende pika ahelaga liigikaaslased.

 

Kesmise ahelaga triglütseriidid (MCT-d) liiguvad otse maksa, luues termogeense protsessi, mis kiirendab ainevahetust võimaldades kehal kasutada neid raske otsese energiana selle asemel, et neid rasvarakkudesse salvestada. 

 

Hiljutised uuringud näitavad, et paljudel inimestel, kelle toidulaud koosneb niinimetatud "lääne toitumisstiilist" (ehk siis enamik Ameerika Ühendriikides ning aina enam ka Euroopas tarbitavast igapäevasest toidust) on MCT õli toidulaualt puudu. Kaasaegne madala rasvasisaldusega dieet, mis paljude arvates sobib meie kehadele ideaalselt, teeb meile tegelikult halba. Toitumisteadlaste sõnul peaksime tekitama nendele tervislikele küllastunud rasvadele koha oma igapäevasele toidulauale.  

 

 

5 põhjust, miks tarbida MCT kookosõli:

 

 

1. Soodustab kehakaalu langust
MCT õli aitab kaalulangust soodustada mitmel viisil.

 

Uuringud on näidanud, et MCT õli tarbimine tekitab täiskõhutunnet ning aitab inimestel vähem süüa. Osalejad, kes tarbisid hommikusöögiks kaks supilusikatäit MCT õli, sõid lõuna- ja õhtusöögi ajal vähem ning kogu päeva kestva täiskõhutunde tõttu, tarbisid päeva jooksul ka vähem suupisteid. MCT õli tekitab täiskõhutunnet seda soodustava hormooni, peptiidi YY ja leptiidi, vabanemisega.

 

Samas uuringus leiti ka, et osalejatel oli madalam triglütseriidide ja glükoosi sisaldus, mis võib mõjutada täiskõhutunnet.

 

Uuringutes leiti, et MCT õli regulaarne kasutamine võib pärast kasutamist põhjustada kehapiirkondade väiksemat ümbermõõtu, mis annab märku tõhusast kaalulangusest. See võib olla tingitud sellest, et MCT õli on kümnendiku võrra vähem kaloreid kui muud õlid, näiteks oliiviõli ja avokaadode õline rasv.

 

Lisaks imendub MCT õli vereringesse kiiremini kui LCT, mis võimaldab neid peaaegu kohe energiana kasutada. See tähendab, et MCT õli ei ladustata rasvana, mille tulemuseks on väiksem rasva kehaprotsent, kuna rasva on vähem ladustatud.

 

Neile, kes kasutavad madala süsivesikute dieeti, nagu Keto dieet, on see kasulik, kui nad soovivad rasva põletada. Madala süsivesikute sisaldusega dieet, mis on segatud MCT õliga, võib aidata kehal pikemat aega rasvapõletuses püsida. See on teada ketoosi korral, kus keha põletab rasva üle glükoosi.

 

 

2. Annab rohkem energiat


MCT-d on ainulaadsed selle poolest, et nad ei vaja energiat imendumiseks või säilitamiseks kehas, see tähendab, et neid saab otseselt kasutada teie aju + keha kütusena. Kuna nad ei läbi keerulist seedeprotsessi, on nad ideaalne kiire ja püsiva loodusliku energia allikas (väga palju parem kui magusad energiajoogid või "quick fix" suhkruse kohviga!).

 

MCT õli ja selle energia pikendamise võime kohta on läbi viidud mõned uuringud. MCT õli kasutajad ja propageerijad soovitavad, et seda saaks kasutada energia vastupidavuseks, mis aitab teil energiat kauem säilitada.

 

Uuringust selgus, et sportlased, kes tarbisid LCT-toitude asemel palju MCT-rikkaid toite, leidsid, et nad võivad sooritada kauem kui tavaliselt. Erinevad sportlased osalesid kõrge intensiivsusega tegevustes ja nägid positiivset tulemust.

 

PS! All seletame kuidas meie meeskond seda õli kohviga tarbib :)

 

 

3. Alandab kolesterooli

 

Uuringud on näidanud, et regulaarne MCT õli tarbimine vähendab vere LDL-i, halba kolesterooli ja suurendab HDL-i, head kolesterooli. MCT õli soodustab südame tervist, tasakaalustades tervisliku kolesterooli taseme suhte.

 

Ühes 40 naisega läbi viidud uuringus leiti, et kookospähklitest saadud MCT õli parandas kolesterooli. Naissoost osalejatel diagnoositi kõhu rasvumine ja tulemused näitasid HDL-i tervislikku tõusu. Neid tulemusi võrreldi sojaõli ja kontrollitud kalorsusega dieedi mõjudega ning kõige suuremaid tulemusi näitas MCT õli.

 

Teises uuringus leiti, et MCT tarbimine vähendas kolesterooli taset 12,5% võrreldes oliiviõliga, mis vähendas neid 4,7%. Kolesterooli taseme ja MCT õli kohta on tehtud palju positiivseid uuringuid ja need on näidanud korduvalt häid tulemusi.

 

 

4. Võitleb halbade bakterite vastu

 

MCT-de uuringud on leidnud, et neil on suurepärane antibakteriaalne ja seenevastane toime. Eelkõige kookosõli, mis on MCT-de suurim komponent, vähendab pärmi kasvu ja levikut, mis on paljude nahahaiguste põhjus. Pärmi tootmise vähenemine kehas on väidetavalt tingitud MCT-de kapriini-, kaprüül- ja lauriinhappesisaldusest.

 

MCT-d takistavad bakterite levikut farmaatsiakeskkondades, näiteks haiglates ja arstide operatsioonides, kuni 50%. Neil on ülitähtis roll antibakteriaalses toimimises ja see aitab vähendada halbade bakterite levikut kehas ja väljaspool keha.

 

 

5.  Aitab seedimisega seotud probleemide lahendamisel

 

Tervislikud rasvad, nagu MCT õli aitavad soolestiku mikrobioomi toetada, mis aitab teie soolel vitamiinide ja mineraalide korralikul seedimisel ja imendumisel. Kuigi konkreetselt seedimist ja MCT õli käsitlevaid uuringuid on katsetatud ainult loomadega (kahjuks), peegeldab enamik loomkatseid positiivseid tulemusi ka inimestel tehtud katsetel.

 

Ühes uuringus leiti, et MCT õli aitas parandada seedimist, tugevdas soolestikku ja hõlbustas oluliste toitainete seedimist. Põhjus, miks MCT õli omab seedesüsteemile nii palju häid eeliseid, tuleneb sellest, et neid on kerge seedida ja omastada. Soolestik ei pea MCT õlide imendumiseks tegema ületunde, mis muudab need seedimise hõlbustamiseks kasulikuks. See võib olla efektiivne seedetrakti häiretega inimestele.

 

 

Kuidas MCT õli tarbida?

Soovituslik päevane kogus on 1-3 supilusikat päevas. Seda võib võtta niisama (on maitsetu ning lõhnatu) või segada näiteks smuutisse.

 

Järgnevalt jagame RoheValik.ee meeskonna lemmikretsepti - meie näiteks tarbime MCT õli koos kohviga.


Tee endale vegan "bulletproof" kohvi. MEIE SUUR LEMMIK!

 

 

Baasiks soovitame kas kakaovõid või mandlivõid:

 

Kakaovõi - see on kõige loomulikum taimne asendus tavalises bulletproof kohvis võile vegan keto kohvis. Kakaovõi on puhas rasv, see ei lisa teie kohvile süsivesikuid, vaid loob parima kreemja sileda tekstuuri, mis sarnaneb kookospiimaga või mis tahes taimse piimaga.

 

Mandlivõi - Meie lemmik asendus või vaheldus kakaovõile. Sisaldab küll süsivesikuid ja ei sobi, kui järgite keto dieeti. Maitsele teeb mandlivõi lisamine küll palju head :)

 


MCT õli -  See koostisosa on rasvapõletava kohvi loomise võti. Tegelikult on MCT õli, mida nimetatakse ka keskmise ahelaga trüglütseriidiõliks, väike rasvahel, mida teie neer kergesti omastab. Seetõttu toob see teie kehale kiiresti energiat, aidates teil hommikul ketoosis püsida ja hoides teid täis ja rahul. See on parim õli, mis aitab teil nälga tundmata kauem paastuda.

 


Kohv - Tugev must kohv, saate valida oma lemmikkohvi nagu orgaaniline, keedetud või lahustuv kohv.

 

 

Koostisainete segamine
Kakaovõiga või mandlivõiga maitsva kreemja vegan bulletproof kohvi valmistamise võti on:

 

 

Enne kohvi lisamist sulatage kakaovõi või lisage mandlivõid 1-2 teelusikat.
Sega kõik koostisosad kokku blenderis

 


Kas kuuma vedeliku võib blenderis kasutada?
Kui te pole kindel, vaadake blenderi juhiseid ja kontrollige, kas teie kannu saab lisada kuuma vedelikku. Meie kasutame tavalist odavat blenderit ja pole mitte kunagi veel probleeme olla, kuid ei saa seda ju avalikult soovitada :)

 

 

Tehke enda MCT superkohvile "upgrade":

 

Maitse ja parema fookuse ning energia saamiseks naudime paar korda nädalas tassi bulletproof kohvi, kuid joome seda harva ainult MCT õliga. Tavaliselt valime ühe bulletproof kohvi variatsiooni, milleks sobivad hästi:

 

  • Maka
  • Kookospiim
  • Taimne valgupulber (Vanilje või šokolaad sobivad meie arvates väga hästi. Lihtsalt lisa üks supilusikas blenderisse koos teiste koostisosadega ja saad lisaks heale rasvale veel ka hea proteiini mõnusalt kreemja maitsega oma uuendatud kohviga)
  • India pähklid (või india pähkli või) väikeses koguses eriliseks maitseks ja kreemjamaks tegemises.
  • Mandlivõi
  • Kakaopasta - kohv mis on nagu kakao... super!
  • Vürtsid näiteks kaneel.

 

Meie e-poest leiad sõbralikke hindadega orgaanilise MCT kookosõli ja mitmeid mainitud pähklivõisid.

 

 

Aitäh lugemast :)

 

Kommentaarid