• 100% Vegan
  • KIIRKULLER Tallinnas I-VII 10-21
  • RoheValik on meie suure rõõmu ja südamega tehtud :)

Mis on spirulina ning milleks seda kasutada?

01.12.2020 / 0 kommentaari
Mis on spirulina ning milleks seda kasutada?

 

Spirulina (Arthrospira sp) on üks maailma kõige populaarsemaid supertoite, mis on aina jõudsamalt leidmas teed inimeste toidulauale.  

 

Vaatame üle, et mis see täpsemalt on ning miks sellele toidulisandile sellist tormi joostakse ning kuidas seda kasutatakse. 

 

Mis on spirulina?

 

Spirulina on lihtne üherakuline ja spiraalikujuline mikrovetikas, mis kasvab looduslikult soojades mageveekogudes. 

 

Oma toitaineterikkuse tõttu on see väga hinnatud ning seda kasutavad toiduainena palju kultuurid. Kusjuures, see on ka üks maailma vanimaid supertoite - teadaolevalt kasutasid asteegid seda toiduna juba 16ndal sajandil. 

 

Populaarseks sai see uuesti aga siis kui NASA tegi ettepaneku, et seda saaks kosmoses astronautidele toiduks kasvatada.

 

 

Spirulinas sisalduv valk on äärmiselt kõrge kvaliteediga

 

Kuivatatud spirulina sisaldab valku ning kõiki asendamatuid aminohappeid. Selles sisalduva valgu kvaliteeti peetakse suurepäraseks - võrreldav munadega.

 

Valku vajab meie organism ligi tuhandeks keemiliseks reaktsiooniks ning neil on täita väga oluline roll keha uuenemisprotsessides ja ainevahetuses. Lisaks panustavad valgud tugeva immuunsüsteemi loomisesse ning kannavad üle närviimpulsse. 

 

Valgud koosnevad aminohapetest, mis jagunevad kaheks: asendamatuteks, mida peab saama toiduga, ning asendatavateks, mida organism suudab ise sünteesida.

 

 

Spirulina on üks toitainerikkamaid toiduaineid tervel planeedil

 

Võib lausa väita, et see on üks toitainerikkamaid toite kogu maailmas. Gramm grammi kohta on see kõige toitvam toit planeedil.

 

Spirulinas leidub palju B-grupi vitamiine nagu B1, B2, B3, B6, B9 ning A-, C-, E-, K- vitamiini. Mineraalidest on esindatud raud, kaalium, kaltsium, vask, magneesium, mangaan, fosfor, seleen, naatrium, tsink. 

 

Üks supilusikatäis (7grammi) spirulinat sisaldab:

 

Valgud: 4 grammi

Vitamiin B1 (tiamiin): 11% RDA-st

Vitamiin B2 (riboflaviin): 15% RDA-st

Vitamiin B3 (niatsiin): 4% RDA-st

Vask: 21% RDA-st

Raud: 11% RDA-st

 

(RDA - soovitatav päevane kogus)

 

Lisaks sisaldab spirulina ka tervisele kasu toovaid fütokeminaalne nagu beetakaroteen ja klorofüll. 

 

 

Spirulina on võimas antioksüdant ning sel on põletikuvastane toime

 

Spirulina on fantastiline antioksüdantide allikas, mis võib kaitsta oksüdatiivsete kahjustuste eest.

 

Selle peamist aktiivset komponenti nimetatakse fükotsüaniiniks. See antioksüdant annab ka spirulinale ainulaadse sinakasrohelise värvi.

 

Fükotsüaniin suudab võidelda vabade radikaalide vastu ja pärssida põletikuliste signaalmolekulide tootmist, mil on muljetavaldavad põletikuvastased toimed.

 

 

Spirulina aitab ennetada kõrget kolesterooli taset

 

On leitud, et spirulina alandab kogu kolesterooli ja LDL-kolesterooli taset ning triglütseriidide kontsentratsiooni. 

 

Vanast ajast on levima jäänud ka müüt, et kolesterool on üdini halb. 

 

Tegelikult on kolesterool aga vajalik organismi edukaks funktsioneerimiseks, seda ei tohi lihtsalt liiast olla. Vastasel juhul põhjustab kolesterool tõsistesse südameveresoonkonna haigustesse haigestumist. Kolesterool on vajalik sapphapete, steroidhormoonide (sealhulgas suguhormoonide) ning D-vitamiini sünteesiks organismis. Umbes 25% kogu kehas olevast kolesteroolist kasutab ära meie aju. Veel vajame kolesterooli selleks, et kaitsta ja arendada närvirakke.

 

 

 Kuidas spirulinat kasutada?

 

Sellel supertoidul on omapärane maitse, mis võib algul veidi harjumist võtta - sellepärast on hea spirulinaga tutvumist alustada segades teelusikatäis pulbrit näiteks smuutisse. 

 

Kõige paremini sobibki spirulina just smuutidesse, chia-seemne pudingusse, jäätist tehes jäätisesegu sisse või näiteks seganuna külma (taimse :) ) piimaga vahustatuna kohvi peale. 

 

Loomulikult võib spirulinat lisada ka küpsetistesse või teistlaadi toitudesse, aga kuumutades kaotab see oma kasulikud omadused ning sellepärast soovitame seda pigem just külmades ning toortoitudes kasutada.

 

 

Kui palju spirulinat võiks tarbida?

 

Soovitatav päevane kogus on 1-2 supilusikatäit (10grammi), aga spirulinaga alles tutvust tehes võiks seda algul tarbida kuni supilusikatäis päevas. 

 

Raviva toime omandab spirulina aga siis kui võtta seda rohkem: 2-4 supilusikatäit. See on soovitatav inimestele, kes spirulinaga juba “sina-peal” ning soovivad sellest maksimaalsed kasud kätte saada. 

 

 

Tarbi kindlasti ainult mahe-spirulinat

 

See on oluline, sest saastunud spirulina tarbimine võib endaga kaasa tuua ebameeldivad kõrvaltoimed. Mitte mahe-spirulinat tarvitades võib juhtuda, et see on korjatud veekogust või kasvatatud basseinis, mis on saastunud inimorganismile toksiliste ainetega. 

 

Seetõttu ole kindlasti ettevaatlik ning tarvita ainult orgaanilist toodet! 

 

Samuti tuleks end spirulinat kasutades jälgida ning kui peaksid esinema näiteks nahalööved, iiveldustunne või kõhuvalu, siis tuleks kindlasti arstiga konsulteerida. Ettevaatlik tuleks olla ka autoimmuunsete haiguste korral ning nende puhul tasuks tarvitamisega pigem väga ettevaatlik olla ja kindlasti enne arstiga konsulteerida. 

 

RoheValikus müüdava mahe-spirulina leiad siit (kliki siia)

 

 

 

Kommentaarid